Kısaca Karoseri-Montaj Üretim Prosesi
Sac bobinler fabrikaya ulaşır. Pres bölümü, sac bobinlerini kapı, tavan, ön ve arka kaput, vs. olacak biçimde şekillendirir. Kapı, ön ve arka kaput, tavan vs. şekline sokulan sac bobinler kaporta bölümünde kaynak yoluyla birleştirilir. Böylece otomobilin kasası ortaya çıkar. Sac kasanın doğal etkilerle (yağmur, çamur, toz, nem, vs.) zarar görmesini, örneğin paslanmasını engellemek ve göze hoş görünmesini sağlamak için boyahane bölümünde paslanmaya karşı koruyucu işlem, astar boyama, boya ve cila işlemleri yapılır. Montaj departmanında, boyanmış otomobil kasasının üzerine koltuk, direksiyon, lastikler, farlar, gösterge tablosu, elektrik tesisatı ve mekanik fabrikasında üretilen motor, vites kutusu gibi parçalar takılır. Teslim departmanı; araç üzerindeki tüm işlemleri tamamlandıktan sonra (örneğin motor ve far ayarları vs.) otomobilleri Renault marka araçların Türkiye’deki satış ve dağıtımından sorumlu olan Renault Mais’e teslim eder.

PRES DEPARTMANI

Pres departmanı, otomobil üretim prosesinde ilk başlama noktasını oluşturuyor. Otomobilin kaportasını oluşturan parçalar pres hatlarının çalışmasıyla meydana gelir. Bobin olarak gelen saclar parça formuna göre düz veya şekilli olarak istenen ebatlarda kesilir. Daha sonra levha sac, ilk preste şekil verme operasyonu ile ilk formunu alır. Bunu izleyen ikinci presle; ilk şekli verilen parçanın kenarlarında ve iç kısmında bulunan fazlalıklar kesilerek çıkarılır. Parçaya son şeklini verebilmek için gerekli son kesme ve delme işlemleri yapılır. Üçüncü preste parça üzerinde bulunması gereken delikler açılır ve parçanın kenarları kıvrılır.

Ayrıca kaportada kullanılan plastik parçalar da Plastik Enjeksiyon presinde granül hammaddenin ısıtılarak kalıba enjekte edilmesi sonucu üretilir

KAPORTA DEPARTMANI
Preste basılmış kaporta parçaları, taşıma araçlarıyla (forklift) belirlenmiş bir sürece göre kaporta bölümüne gönderilir.
Pres kalıplarında basılıp şekillendirilmiş parçaların kaynak ile birleştirilmesine, yani otomobil şekline girmesine kaporta adı verilir. Kaportanın, aracın gövdesi olduğu söylenebilir.

Parçalar, tabandan başlayarak kaynak yoluyla birleştirilir.Birleştirilmesi bitmiş araçlar, genel bir kontrolden sonra boyahaneye gönderilir.

BOYA DEPARTMANI
Boya departmanında uygulanan işlemlerin amacı, kasayı oluşturan sac parçaların paslanmasını önlemek, parçaların birleşim bölgelerindeki sızdırmazlığı sağlamak, titreşim ile oluşabilecek sesi engellemek ve kasaya rengini vermektir. Bunların gerçekleşebilmesi için temel olarak uygulanan işlemler sırayla: yüzey işlem tüneli (yağ alma ve fosfat kaplama), kataforez kaplama, mastik uygulama (kasa altı ve kasa içi) , astar, baz boya ve vernik uygulama, finisyon kontrolleri ve P3 mumlama uygulaması şeklindedir. Kasa, Yüzey İşlem Tüneli ve Kataforez tesisinden banyoların içine dalıp çıkarak ilerlerken kasanın tüm yüzeylerine (iç+dış) fosfat ve kataforez kaplanması sağlanır. Kataforez fırında kataforez katmanı pişiriminden sonra kasa altı ve kasa içindeki tüm birleşimlere sızdırmazlık mastiği, kasanın montajı tamamlandıktan açık kalan bölgelere taş çarpma mastiği uygulanır. Daha sonra dış yüzeye astar, iç ve dış yüzeylere sonkat ve vernik uygulamaları yapılır. Astar ve vernik uygulamalarından sonra 140-180 C sıcaklıklardaki fırınlardan 40-50 dakika arasındaki sürelerde astar, vernik ve mastik pişirimleri yapılır. Finisyon bandında kasa iç ve dış yüzeyleri boya hatalarına karşı kontrol edildikten sonra kasaya P3 mumlama uygulaması yapılır ve montaj departmanına gönderilmek üzere hazır hale gelir.

MONTAJ DEPARTMANI
Montaj departmanı, üretim prosesindeki son etaptır. Burada, boyanmış otomobil kasasının üzerine koltuk, direksiyon, lastikler, farlar, aynalar, iç giydirmeler, gösterge tablosu, elektrik tesisatı, kapılar ve mekanik fabrikasında üretilen motor, vites kutusu gibi parçalar takılır. Montaj departmanının son evresi olarak da Teslim departmanında; araç üzerindeki tüm işlemleri tamamlandıktan sonra (örneğin motor ve far ayarları vs.) otomobilleri Renault marka araçların Türkiye’deki satış ve dağıtımından sorumlu olan Renault-Mais’e teslim eder.

ENDÜSTRİYEL LOJİSTİK DEPARTMANI
Lojistik departmanı “tam zamanında” denilen lojistik politikasını uygular.

Departman, her gün, satış şebekesinden doğrudan aldığı siparişler doğrultusunda, 13 gün sonraki araç üretimini planlar. İmalatçıların parça taleplerinin gündelik teslimi için gerekli olan ürün ağacını enformatik sistemine dahil eder. Parça kabul ve üretim programını gerçek zamanda yönlendirir ve imalatçıların lojistik performansını yönetir.

Son olarak da, önceliği küçük ve dayanıklı ambalajların çalışma postasına en yakın yerlere dağıtımına veren programlı ve yüksek performanslı bir lojistik uyarınca, bütün bant kenarı parçaların tesliminden sorumludur.

YUKARI